Professional improvement in the fields of medical sciences in general and particularly of anesthesiology

Authors

  • Idoris Cordero Escobar Hospital Clínico Quirúrgico ¨Hermanos Ameijeiras¨ La Habana

Keywords:

Professional improvement, university, postgraduate education

Abstract

Professional improvement is a university task involving a series of processes that create a permanent education pathway for the human resources leaving the higher education centers. The objective of this work was to carry out an update on professional improvement in the fields of medical sciences in general and particularly of anesthesiology, a fact that will contribute to the increase of efficiency, quality and productivity at work. Postgraduate education is a set of teaching-learning processes aimed at ensuring the training of university graduates to complement, update and deepen their knowledge and skills, directly associated to professional practice, scientific and technical advances and needs of the institution where they work. Professional improvement is one of the attainable goals for improving the results pursued in the teacher strategy achieved, the necessary professionalism, and the best way to teach.

Downloads

Download data is not yet available.

References

González Capdevila O, Mesa Carpio N, González Franco M. La superación profesional en las universidades de ciencias médicas, tendencias y exigencias actuales. Rev Educentro. 2013[citado 29 de diciembre de 2016];5(2). Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742013000200004

Cáceres Diéguez A, Cruz Baranda SS. Evolución histórica de la atención primaria de salud y su repercusión en la superación profesional. Medisan [Internet]. 2010 [citado 21 Nov 2012];14(9):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol_14_9_10/san20910.htm

Barco Diaz V, Álvarez Figueredo OC, Miranda Pérez Y, Alvarado Peruyero JC, Sánchez Martínez EJ. Comportamiento de la superación de posgrado en licenciados en enfermería del municipio Cienfuegos. [citado 2 de diciembre de 2016]. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2010000400003

Manzo Rodríguez L, Rivera Michelena N, Rodríguez Orozco A. La educación de posgrado y su repercusión en la formación del profesional iberoamericano. [citado 15 de diciembre de 2016] Disponible: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol20_03_06/ems09306.htm

Cabezas Poblet BL. Valdesprieto Roche M, Cáceres Mesa M, De Arma Ramírez N. Estrategia pedagógica para el perfeccionamiento del proceso de tutoría en la formación del especialista en anestesiología y reanimación. [Tesis Doctorado en Ciencias Pedagógicas]; 2009.

Casillas G de L. Los estudios de posgrado, elemento esencial para la superación de la educación superior. [citado 12 de diciembre de 2016]. Disponible: http://www.posgrado.unam.mx/sites/default/files/2016/04/1604.pdf

Hernández Noa T. Mejoramiento del sistema de Postgrado del Instituto Superior Minero Metalúrgico de Moa, Cuba. En línea. Consultada diciembre 29, 2016. URL disponible: http://www.gestiopolis.com/mejoramiento-sistema-postgrado-instituto-superior-minero-metalurgico-moa-cuba/

Published

2017-05-06

How to Cite

1.
Cordero Escobar I. Professional improvement in the fields of medical sciences in general and particularly of anesthesiology. Rev Cub Anest Rean [Internet]. 2017 May 6 [cited 2025 Feb. 1];16(2). Available from: https://revanestesia.sld.cu/index.php/anestRean/article/view/147

Issue

Section

Review articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>