Self-perception of Research Skills in Anesthesiology and Resuscitation Residents
Keywords:
Keywords: anesthesiology; self-perception; investigative skills; residentsAbstract
Introduction: Self-perception of research skills reflects how residents feel about their performance in scientific research. There is a close relationship between self-perception and intrinsic motivation, which implies aptitude and attitude for carrying out the research process.
Objective: To describe the self-perception of research skills in anesthesiology and resuscitation residents.
Methods: A descriptive cross-sectional study was conducted on the self-perception of research skills in anesthesiology and resuscitation residents at the Arnaldo Milian Castro University Hospital in Santa Clara between September 2023 and December 2024. The universe consisted of 28 residents in the specialty. The probabilistic sample selection included all residents, using purpose-driven stratified sampling. The analysis was based on a survey developed by the author. The reliability of the questionnaire was achieved through expert criteria, The indicators established to enable the measurement of both variables were analyzed using a qualitative Likert scale: adequate (A), moderately adequate (MA), and inadequate (I).
Results: The greatest deficiencies in self-perception of skills were related to adequate review of the literature, selection, development, and application of methods and instruments, preparation of the final written report, and use of the Vancouver standard.
Conclusions: As part of the self-perception of research skills, moderately adequate self-assessment and demotivation predominated in most respondents.
Downloads
References
1. Cordero Escobar I, Quesada Peña S, La actividad investigativa en los residentes de Anestesiología y Reanimación. Rev Cuban Anestesiol Reanim. 2020 [acceso 27/11/2024];19(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo,php?script=sci_arttext&pid=S1726-67182020000300004&lng=es
2. Bustos-Viviescas BJ, Romero Cuestas CA, García Yerena CE, Villamizar Navarro A, García Galviz JA. La docencia e investigación en la educación superior: dualidad-rivalidad para los docentes universitarios. REMS. 2024 [acceso 12/05/2025];38. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412024000100014&lng=es
3. Carlín Chávez EL, Gónzalez Gónzalez R, Herrera Rivas KK, Álvarez Beltrán RJ, Carballosa González A. La cultura investigativa colaborativa desde la perspectiva de la formación superior tecnológica en el Ecuador. 2022 [acceso 27/11/2024];52(3). Disponible en: https://revistaseug.ugr.es/index.php/publicaciones/article/view/22278
4. Prueba R. RÉTATE. ¿Qué es la autopercepción? España. 2021 [acceso 27/11/2024]. Disponible en: https://retate.es/2021/04/27/que-es-la-autopercepcion/
5. Guajardo Espinosa JM, Rivera Morales MT, Molina Arriaga AG, Pérez Pinales LA. Autopercepción motivante. En: Educación. Researchgate, 2020. p. 59. [acceso 27/11/2024]. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/344353209_Autopercepcion_Motivante
6. Petri H, Govern JM. Motivación: teoría, investigación y aplicaciones. México: Thompson; 2016. p. 504. [acceso 27/11/2024]. Disponible en: https://books.google.com.cu/books/about/Motivacion.html?hl=es&id=LOpNh4nSZe0C&redir_esc=y
7. Siu Pacheco IK. Estudio del uso de los gestores bibliográficos y las habilidades de investigación en estudiantes universitarios. [Tesis de Licenciatura] [Lima]: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. 2022 [acceso 27/11/2024]. Disponible en: http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/18465/Siu_pi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8. Colás-Bravo P, Hernández de la Rosa MÁ. Las competencias investigadoras en la formación universitaria. RUS. 2021 [acceso 16/09/2024];13(1). Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n1/2218-3620-rus-13-01-17.pdf
9. González Capdevila O, González Franco M, Cobas Vilches ME, Las habilidades investigativas en el currículo de Medicina. Una valoración diagnóstica necesaria. Edumecentro. 2010 [acceso 05/02/2025];2(2). Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/75
10. Pedroso Carracedo LM, Diez Fumero T, López Domínguez A. Estructuración sistémica de los contenidos de la matemática en la ingeniería utilizando la habilidad usar asistentes matemáticos. Rev Varona. 2023 [acceso 10/05/2023];(74). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1992-82382022000100064&Ing=es&tlng=es
11. World Medical Association. World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects. JAMA. 2025 [acceso 19/10/2024];333(1). Disponible en: https://pdf-it.dev.acw.website/please-and-thank-you?url=https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki/&pdfName=wma-declaration-of-helsinki
12. Piñera-Castro HJ, Saborit-Rodríguez A, Hernández-García OL, Zayas-Fundora E, Coto-Pardo CW. Evaluación de la producción científica estudiantil en la Universidad de Ciencias Médicas de La Habana. Educ Méd Sup. 2022 [acceso 16/09/2024];36(1). Disponible en: https://scielo.sld.cu/pdf/ems/v36n1/1561-2902-ems-36-01-e3222.pdf
13. Figueredo L. Percepciones de estudiantes de pregrado sobre sus habilidades para la elaboración del proyecto de investigación a distancia. Revista Ciencias de la Educación. 2020 [acceso 26/09/2024];30. Disponible en: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/56e/art04.pdf
14. Padrón-Arredondo G. Errores comunes en las revistas de difusión médica y cómo evitarlos. Cir Gen. 2022 [acceso 26/02/2024];44. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/cirgen/cg-2022/cg221c.pdf
15. Obando-Montoya JD. El proceso de investigación y su relación con la motivación intrínseca y extrínseca: el caso de investigación de los estudiantes de la I, E Juan María Céspedes. Panorama. 2023 [acceso 27/11/2024];17(32). Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9189442.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alexis Ramón Pineda González, Tania Hernández Nodarse, Mayda Morales González, Isabel Cristina Muñiz Casas, Liudmila Díaz-Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right of the first publication of their work.
- All the content of the journal is under a license https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
- It is recommended to the author to insert their articles in recognized preprints serves and introduce their database in server crated to this end.

